הוסף למועדפים שלח ל-WhatsApp שלח לחבר
שתף את חבריך בפייסבוק בדף זה
שוק ההון >> מאמרים שוק ההון >> השפעות של מתיחות ביטחונית על הבורסה לניירות ערך

השפעות של מתיחות ביטחונית על הבורסה לניירות ערך

הבורסה לניירות ערך, כך רובנו נוטים (וטועים) לחשוב, מגיבה באופן שלילי מיידי למתיחות בטחונית, מבצעים ומלחמות. בפועל הנתונים מצביעים על התנהגות שונה. כדי לנתח את הנתונים הלכנו אחורה בזמן והתחלנו לנתח משנת 2002 (מבצע חומת מגן) ועד היום. פרק זמן זה ישקף (לדעתינו) באופן נכון ומדויק יותר את דרך המסחר המודרנית ואופי התגובה של הסוחר להשפעות ביטחונית.

השפעת המלחמה על הכלכלה

ובכן, מבצע חומת מגן התקיים בין התאריכים: 29.3.2002-10.5.2002 . התקופה היתה תקופת פיגועי ההתאבדות הרצחניים ששטפה את מדינת ישראל. במהלך המבצע נהרגו 29 חיילים. ההשפעה של המבצע על מדד ת"א 25 מינורית אם בכלל. ניתן לראות על הגרף כי מדד ת"א 25 נטה לירידות כבר חודשים לפני תחילת המבצע כך שלא ניתן לומר בוודאות כי הירידות באו עקב המבצע. בכל מקרה, המדד שהמשיך לרדת גם אחרי תום המבצע החל בעליה ארוכת טווח כבר בפברואר 2003.

מלחמת לבנון השניה התקיימה בין התאריכים: 12.7.2006 – 14.8.2014 . המלחמה החלה עת תקף אירגון החיזבאלה בגבול הצפון וחטף חיילים. במהלך המלחמה נהרגו 121 חיילים ועוד 44 אזרחים. גם במלחמה קשה זו בו ספגו הן צה"ל והן אזרחי המדינה אבידות קשות ניתן לומר בוודאות שמיד בתום המלחמה (ואפילו במהלכה) החלה הבורסה לטפס ושברה שיאים חדשים תוך פרק זמן קצר מאוד. המלחמה לא השפיעה כלל על הבורסה.

מבצע עופרת יצוקה התקיים בין התאריכים: 27.12.2008-18.1.2009 . המבצע התקיים בעזה בעקבות ירי רקטות על ישובי ישראל. במהלך המבצע נהרגו 10 חיילים ועוד 3 אזרחים. לפי גרף מדד ת"א 25 ניתן לומר שהמבצע התרחש בתזמון אידאלי מבחינת הבורסה משום שמיד בתום המבצע הבורסה החלה לטפס בחדות.

מבצע עמוד ענן התקיים בין התאריכים: 14.11.2012-21.11.2012 . המבצע התקיים בעזה בעקבות ירי רקטות על ישובי ישראל. במהלך המבצע נהרגו 2 חיילים ועוד 4 אזרחים. במבצע זה ניתן לומר שהבורסה התנהגה באדישות מופגנת הן לפני והן אחרי המבצע תוך שהיא מדשדשת כך שאופן וודאי לא היתה השפעה של המבצע על הבורסה.

מבצע צוק איתן התקיים בין התאריכים: 8.7.2014 – (מתמשך נכון לכתיבת שורות אלה) . המבצע התקיים בעזה בעקבות ירי רקטות על ישובי ישראל. נכון לכתיבת שורות אלו (כשבועיים בתוך המבצע) לא ניתן לראות התנהגות חריגה לא במדדי המניות ולא בשער הדולר. אדישות מוגנת של הבורסה להתרחשויות.

פעמים רבות מזכירים לנו בתקשורת את רמטכ"ל מלחמת לבנון השניה, רא"ל דן חלוץ שעל פי פרסומים מכר את תיק המניות שלו בתחילת המלחמה בצעד שהתברר בדיעבד כטעות. לנו, נותר רק ללמוד מטעות זו ולהסיק את המסקנות הנדרשות: מניות קונים בזול ומוכרים ביוקר. אם תתרחש פאניקה ברוב המקרים זהו דווקא עיתוי נכון לקניית מניות ולאו דווקא למכור.

 

תגיות: השפעת המלחמות והמבצעים על הבורסה לניירות ערך | השפעות המלחות והמבצעים על הבורסה | מלחמות מסחר בבורסה

הנני מסכים לקבל פרסומים וסקירות לפי חוק התקשורת >>

צור קשר

מלאו פרטיכם ונציגינו ישוב אליכם בהקדם. צור קשר – 072-3340726

הנני מסכים לקבל פרסומים וסקירות לפי חוק התקשורת >>

ניווט בקטגוריה זו

סוחר בוול סטריט ? משלם יותר מסנט למניה ? בוא לגלות את המבצעים החמים שלנו

הרשמה לניוזלטר

חדש באתר

 

כל הזכויות שמורות © 2010 לחברת בסט-טריידר Best Trader  | כתובת לדואר: ת.ד 5864 הרצליה | 072-3340747 | מפת אתרתנאי שימוש | אזהרה |  תקנון דיוור | החלפת קישורים

Best Trader בגוגל +

הנני מאשר ומסכים כי הפרטים הנ"ל ישמשו את חברת Best Trader לצורך שליחת ו/או העברת מידע בדואר אלקטרוני על קורסים, אירועים ופעילויות שמתקיימות על ידי חברת Best Trader, וכי בכל עת אוכל לבטל את הסכמתי זו ע"י שליחת הודעה.