הוסף למועדפים שלח ל-WhatsApp שלח לחבר
שתף את חבריך בפייסבוק בדף זה
שוק ההון >> לימודי שוק ההון >> מסחר באופציות

מסחר באופציות

מהי אופציה ?

ראשית רצוי להבהיר את פשר המונח אופציה. אופציה היא חוזה המקנה למחזיק בו את הזכות לרכוש או למכור נכס מסויים (נכס בסיס) במחיר, כמות וזמן נקובים מראש.

אופציה היא מכשיר פיננסי המיועד לתת בטחונות (דומה באופן מסויים לרכישת ביטוח), או להביא לרווחים ממונפים באחוזים גבוהים מאד. אופציה לרכוש נכס בסיס נקראת אופצית CALL ואופציה למכור נכס בסיס נקראת אופצית PUT.

 

למה מבצעים מסחר באופציות ?

באם נעריך כי הנכס עשוי לרדת נרכוש אופציית PUT ואילו אם נעריך כי הנכס עשוי לעלות נרכוש אופציית CALL . ניתן כמובן להחליף תפקידים ולמכור אופציית CALL אם לא מאמינים שנכס הבסיס יעלה מעל שער מסויים או למכור אופציית PUT אם מאמינים ששער נכס הבסיס לא ירד מתחת ללשער מסויים. כלומר ישנם 4 מצבים: מכירת אופציית קול, מכירת אופציית פוט, קניית אופציית קול, קניית אופציית פוט.

אחד המחסומים הראשונים בהם נתקל כל סוחר המעוניין לגעת בתחום של מסחר באופציות הוא הבנת הבסיס. מדוע ישנן כ"כ הרבה אופציות, מה המשמעות כל אופציה ואיך ניגשים לתחום הזה בכלל? אז בואו נפשט את העיניין.

 

שאלות של מי שלא סוחר אופציות - איך מתבצע מסחר באופציות ?

בכל יום ה' האחרון בחודש (שאחריו נותרו ימים באותו חודש) פוקעות בישראל אופציות מעוף. האופציות נכתבות ונסחרות במגוון רחב של שערי פקיעה (סטרייק). סימון האופציות מתבצע כך שלכל אופציה יש שם (מעיין תעודת זהות):                T25 C01100 FEB0 
שלושת התווים הראשונים (משמאל) מסמלים את נכס הבסיס של האופציה. T25 משמעותו ת"א 25 (מדד המעוף). DLR משמעותו "דולר", ICL משמעותו "כיל", POL משמעותו "פועלים", LUM משמועות "לאומי", TVA משמעותו "טבע" וכך הלאה.
שש התווים הבאים (המרכזיים) מסמלים את סוג האופציה ואת שער הסטרייק שהיא מייצגת. כאשר האות C מייצגת את אופציות ה-CALL והאות P מייצגת את אופציות ה-PUT .
ארבעת התווים הימניים מייצגים את מועד הפקיעה של האופציה. FEB משמעותו חודש פברואר ו-0 מייצג את שנת הפקיעה 2010 .
כלומר: האופציה המוצגת בדוגמא היא אופציית קול על מדד ת"א 25 לשער פקיעה 1100 שמועד פקיעתה הוא בסוף חודש פברואר 2010 .

מבנה שוק ההון משתכלל מיום ליום. הסוחרים סביב העולם נחשפים מידי יום למידע רב שניתן להפיק ממנו ידע וכסף וכל אחד מנסה למנף את הידע האצור ברשותו להצלחה פיננסית רבה ככל הניתן. עקב כך הופך המסחר באופציות לכלי שימושי מאוד, נזיל וסחיר מאוד אשר תופס מקום של כבוד בכל תיק השקעות של משקיע מתוחכם.
בישראל מתרחשת תופעה קיצונית אף יותר שכונתה בפי אחרים "הזנב מכשכש בכלב" כיוון שהמסחר באופציות על מדד המעוף עולה על היקף המסחר במניות המעוף, תופעה מוזרה לכשעצמה.
לא בכדי המסחר באופציות מקבל בכל פינה בעולם מקום של כבוד. סוחרי העולם שהתרגלו כבר מזמן לטלטלות המתרחשות חדשות לבקרים נעזרים באופציות להגנה על תיק ההשקעות שלהם, מעיין פוליסת ביטוח אם תרצו. אלא שעם התפתחות תוכנות המסחר ותוכנות הסימולציה השונות והפיכתן לחינמיות מבינים יותר ויותר סוחרים שניתן להשתמש באופציות גם לשימוש שאינו בהכרח הגנה על תיק ההשקעות, אלא גם לצורך הפקת רווחים במצבי שוק רבים ומגוונים תוך סיכון נמוך יחסית.
מסחר מסורתי בשוק ההון מעלה אסוציאציות של קניית נכס פיננסי, נניח קניית מניה. במידה והמניה לא עלתה (כלומר ירדה או אפילו דשדשה) – לא הרווחנו. בשנים האחרונות נחשפים גם הסוחרים בארץ לעסקאות "שורט" / "מכירה בחסר" / "השאלות של מניות" לצורך יצירת רווח במצב שבו השוק או המניות יורדות. לעומת המסחר במניות, מסחר באופציות הוא מסחר בנגזרים, אם תרצו המחשה זה די דומה לעיצוב בפלסטלינה, הכל גמיש וניתן ליצור מענה להמון תרחישים בשוק. ניתן כמובן להרוויח בעליה אך גם בירידה או אפילו בדשדוש וגם כמובן בעמידה במקום. המוטו של מסחר באופציות הוא שניתן לתת מענה לכל תרחיש אפשרי בשוק !
בישראל נהוג ומקובל לחשוב במונחים של "מסחר באופציות מעוף" אולם המסחר באופציות לא מתרכז רק באופציות על מדד המעוף אלא על נכסי בסיס רבים נוספים כגון: מדד הבנקים, דולר-שקל, יורו-שקל, מניות כמו: טבע, כיל, פועלים, לאומי וממש בקרוב גם מניות רבות נוספות כמו: דיסקונט, מזרחי-טפחות, רציו יהש, אבנר יהש וכן ישראמקו יהש.

ניפוץ סטיגמות - במסחר באופציות

בשיחותי הרבות עם סוחרים שאין בינם ובין מסחר באופציות דבר וחצי דבר אני שומע לא פעם רתיעה ממסחר באופציות כי "זה מאוד מסוכן". ובכן לכל אלו אני אומר אותו דבר, מסחר באופציות הוא תחום ייחודי ביותר שבו מדובר ב"משחק סכום אפס" טוטאלי. הסכום הכספי שמרוויח צד אחד של העסקה יוצא ישירות מכיסו של המפסיד בעסקה. זה כאמור לא עומד בקנה אחד עם מסחר במניות לשם השוואה משום שבמסחר במניות יכול להיות מצב שבו ישנה שרשרת ארוכה של סוחרים שכל אחד מהם הרוויח מעליית מניה מסויימת מבלי שאף אחד מהם יפסיד (או להיפך כלומר שרשרת ארוכה של מפסידים). הסוחרים המקצוענים באופציות נשענים על מודלים סטטיסטיים ועל נוסחאות תמחור שונות ואינם מבצעים בדרך כלל הימורים על כיוון השוק.
בגלל המורכבות המסויימת הכרוכה במסחר באופציות – שליטה בחומר, לימוד התנאים והכרת האסטרטגיות הינה יסוד נחוץ למסחר באופציות מהצד המרוויח שלו.

בכל אופן, לטעמי שימוש מושכל באופציות עשוי דווקא לשפר את התשואות בתיק ההשקעות ולא להיפך  אך כמו בכל תחום גם כאן לא מחלקים כסף חינם. השקעה בלימוד התחום לעומק היא ורק היא תביא אותך לצד הנכון של המשוואה. דבר אחד בטוח אין כאן שום "סיכון עודף" ביחס לתחומי השקעה אחרים אלא אם מבצעים הימורים ללא הבנת התחום.

 

גולשים שקראו עמוד זה קראו גם: מהו מסחר במגזרים, מהו מסחר באופציות ?

תגיות: מסחר באופציות, מסחר באופציות מעו"ף, מסחר באופציות מעוף, סוחר אופציות, מהו מסחר באופציות

 

הנני מסכים לקבל פרסומים וסקירות לפי חוק התקשורת >>

צור קשר

מלאו פרטיכם ונציגינו ישוב אליכם בהקדם. צור קשר – 072-3340726

הנני מסכים לקבל פרסומים וסקירות לפי חוק התקשורת >>

ניווט בקטגוריה זו

סוחר בוול סטריט ? משלם יותר מסנט למניה ? בוא לגלות את המבצעים החמים שלנו

הרשמה לניוזלטר

חדש באתר

 

כל הזכויות שמורות © 2010 לחברת בסט-טריידר Best Trader  | כתובת לדואר: ת.ד 5864 הרצליה | 072-3340747 | מפת אתרתנאי שימוש | אזהרה |  תקנון דיוור | החלפת קישורים

Best Trader בגוגל +

הנני מאשר ומסכים כי הפרטים הנ"ל ישמשו את חברת Best Trader לצורך שליחת ו/או העברת מידע בדואר אלקטרוני על קורסים, אירועים ופעילויות שמתקיימות על ידי חברת Best Trader, וכי בכל עת אוכל לבטל את הסכמתי זו ע"י שליחת הודעה.