הוסף למועדפים שלח ל-WhatsApp שלח לחבר
שתף את חבריך בפייסבוק בדף זה
שוק ההון >> מסחר במט"ח >> סקירת מט"ח יומית >> סיכום שנה במסחר במט"ח עפ"י למבקס

סיכום שנה במסחר במט"ח עפ"י למבקס

27 בדצמבר 2011

חדר העסקאות של למבקס מסכם שנה בשוק המט"ח

מאת: ורוניקה מוסז'ניקוב ויפתח דרורי

היורו

המצב באירופה כבר גלוי לכל. מאות אלפי מילים כבר נכתבו עליו, ויותר ממילים – תיקי ההשקעות הושפעו ממנו.
את תחילת השנה פתח היורו מול הדולר בשער 1.3329, ובמצב הנוכחי, שנת 2012  תיפתח בשער נמוך מזה ויתכן כי נראה את צמד המטבעות בשער זה לאורך זמן אם המצב העגום באירופה יימשך. במידה ונראה המשך התעצמות של משבר החובות, ללא תכנית חילוץ מהותית או הודעה אופטימית דרמטית, קיימת אפשרות שהשערים ירדו אף יותר. מפתיחת השנה ראינו את היורו מגיע לשיא של 1.4939 מול הדולר, עליה של כ-14.5%, ולאחר מכן צולל לאט עד לרמתו הנוכחית - 1.3070.

את הרבעון האחרון פתח הדולר-יורו בשער של 1.4362, ומאז הציג מגמת היחלשות. מתחילת הרבעון השלישי עד היום האחרון של חודש נובמבר ראינו את הצמד נע סביב השער 1.3245 - ירידה של כ-7%, ובעקבות הודעת הבנקים המרכזיים על הפחתת ריבית על עסקאות חליפין דולריות זינק היורו-דולר שוב לשער 1.35.

ההחלטות שהתקבלו ברבעון האחרון באיחוד האירופי, הרחבת קרן המטבע ותכניות הסיוע הכלכליות של הבנק המרכזי יתנו ליורו תקופת חסד נוספת - אם כי מוגבלת, ועד לכינונה של תכנית מהותית לא נוכל להיות אופטימיים. נזכיר, כי לפני משבר הסאב-פריים ב-2008 הצמד עמד על שער של 1.25 ומגמה דולרית שמלווה בירידות שערים חדות בבורסה עשויה להשיב את הצמד לשם.


הדולר

אם עד לפני שנה דאגנו בעיקר ממצבה של ארה"ב, למרות כל החששות היא הוכיחה מאז המשבר כי יש לה יכולת להתאושש. הצמיחה בארה"ב אמנם איטית מהמצופה - אך קבועה, והאופטימיסטים שוב מחייכים חיוך מר מעט, אך כזה שעשוי להיות מוצדק. האמריקאים ממשיכים בצעדים להחלשת המטבע, והתכנית המשותפת עם בנקים מרכזיים נוספים בעולם להגברת נזילות אמורה לתמוך במדיניות זו.

הדולר אינדקס, המתאר את התנועות של הדולר האמריקאי מול מטבעות עיקריים: יורו, יין, לירה שטרלינג, דולר קנדי, פרנק שוויצרי וקרונה שוודית, פתח את השנה ב-79.31 וכנראה יפתח גם את השנה המתקרבת באותו השער. באפריל השנה ירד שער הדולר אינדקס ב-8.80% לתחתית של 72.86 ומאז עלה בחזרה לכיוון ה-80, הפוך לכיוון שוק ההון.

לעת עתה הדולר נחלש מול כלל המטבעות העולמיים, ויש סיכוי טוב כי ימשיך בהיחלשות כללית עד סוף הרבעון. כיוונו ותנועתו של הדולר אינדקס ברבעון הקרוב ייקבע על בסיס תנועת היורו.

 

 

 

 


הפרנק השוויצרי

שנה מעניינת עברה על הפרנק השוויצרי. המטבע, הנחשב בעיני משקיעים רבים למטבע מקלט בעתות משבר, הספיק השנה לעשות תנועות כמעט בלתי נתפסות. בחצי השנה הראשונה התחזק הפרנק אל מול הדולר בכ- 27% (!), וגם התערבויות חוזרות ונשנות של הבנק המרכזי במדינה לא הרתיעו את המשקיעים, שמשכו את המטבע עד לשפל כל הזמנים של 0.7080 דולר לפרנק. עם סיום תוכנית ההרחבה הכמותית QE2  בארה"ב ושובו של הדולר לבמה המרכזית, שב הפרנק ונחלש בכ- 32%, עד לרמה של 0.9350 אותה רמה בה עמד בתחילת השנה.

חשוב לשים לב, כי השוויצרים אינם חשופים בצורה חריפה למשבר החוב באירופה, ולכן התדרדרות ביבשת ככל הנראה לא תשפיע על עוצמתו של המטבע המקומי.

הבנק השוויצרי המרכזי נחשב לאחד השחקנים היותר מעורבים בשוק המט"ח המקומי, ובספטמבר האחרון הודיע כי מאס בהתחזקות המטבע וכי יקבע שער מינימום לפרנק מול היורו ברמה של 1.2. הודעה זו כמובן החלישה את הפרנק לעומת כל המטבעות מולם הוא נסחר, והמתודה בשוק היא של המתנה להתערבות נוספת.

בנקים מרכזיים אינם פועלים בצורה שקופה כל כך בדרך כלל, ומסחר עם המתנה לפעולותיהם לא מניב תשואה מספקת. למרות זאת, היחלשות היורו מול הפרנק השוויצרי במחצית השנה הראשונה של 2012 תהיה ככל הנראה בלתי נמנעת ובאופן ישיר בעקבותיה גם ההתערבות.

ככל הנראה, במידה ונחזה במגמה דולרית, עשוי הצמד דולר-פרנק לשוב לשער של 1.00, שער בו ביקר לאחרונה רק בנובמבר 2011.


השקל

שער הדולר-שקל פתח ב-3.41 ברבעון האחרון של 2011 ומשם המשיך לזנק והגיע ל-3.78, בעקבות התחזקות משמעותית של הדולר במגמה העולמית. את שנת 2011 פתח הדולר בשער 3.53, מה שמשקף עליה שנתית של 5.75%.

בעקבות התקררות האינפלציה החל בנק ישראל בתהליך של הורדת ריביות בחודש ספטמבר. ריבית בנק ישראל עמדה בנובמבר על 3%, אז הכין סטנלי פישר את הקרקע להורדות ריבית בחודש שלאחר מכן. את השנה סיים בנק ישראל עם ריבית של 2.75% . החלטות ריבית ובייחוד החלטות על הורדתה הן משמעותיות מאוד לכיוונו של השקל, כיוון שכאשר יש הורדת ריבית על מטבע, משקיעים לא מעוניינים להשקיע בו ולא קונים אותו.

אם נבחן את הריבית בתקופת המשבר ב-2008, נראה כי בחודש דצמבר הריבית ירדה ל 2.5% ומאז במשך שנה המשיכה לרדת. בסוף שנת 2009, אחרי העלאות, עמדה על 1% ומאז החלה לטפס והגיעה לרמתה הנוכחית בחודש ספטמבר האחרון. רק בנובמבר 2011 ירדה הריבית לראשונה מאז סוף שנת 2009.

שער הדולר-שקל בסוף שנת 2009 עמד על כ-3.80, ומאז לא חצה את הקו ה-3.90 . ברבעון השלישי השנה הגיע הצמד לתחתית של 3.38 בחודש יוני, כאשר הריבית בישראל באותה תקופה עמדה על 3.25%. בעקבות הורדת הריבית, צפויה התחזקות של הדולר מול השקל, השער יעלה לקראת סוף השנה ויתכן כי נראה אותו באותה רמה בה עמד בתחילת הרבעון - 3.75 ומטה.
השנה הקרובה תמצא את השקל גם ללא כוח משיכה למשקיעים הזרים, וגם חשוף יותר למגמה העולמית, כאשר היחלשות בחצי השנה הראשונה של 2012 לאזור 3.85 היא בהחלט אפשרית. גם בישראל ימתינו להודעות מאירופה, אז ייקבע כיוונו של השקל בצורה ברורה יותר.

 
זהב

מתחילת ספטמבר הזהב איבד כ-10% ממחירו מול הדולר עקב הטלטלות בשווקים. נדמה כי רק אתמול חצה הזהב את מחיר ה-1900 דולר לאונקיה (באוגוסט השנה), ואז החל לצנוח וירד לתחתית רבעונית של 1532 דולר לאונקיה, מה שקרץ כהזדמנות כדאית למשקיעים. כתוצאה מכך ומהיחלשות הדולר וההודעות על תכניות החילוץ באירופה, הזהב התחזק והגיע ל-1746 דולר לאונקיה. עם תחילת הסנטימנט השלילי בשווקים, ראינו  ירידות של כ-6.5% במחירי הזהב לכיוון 1600 דולר לאונקיה.

אם נבחן את הזהב מול היורו, נראה כי הוא הגיע לרמה של 1374 יורו לאונקיה, עליה חדה של 38.4% מתחילת השנה. מאז ספטמבר 2011 החל הזהב לרדת והגיע לשערו הנוכחי של 1221 יורו לאונקיה.

במידה והשווקים יחלו לרדת ירידות דרסטיות יותר, והדולר יתחזק, מחירו של הזהב ירד ל-1500 דולר לאונקיה ויהיה פחות אטרקטיבי להשקעה.

 

 

הנני מסכים לקבל פרסומים וסקירות לפי חוק התקשורת >>

צור קשר

מלאו פרטיכם ונציגינו ישוב אליכם בהקדם. צור קשר – 072-3340726

הנני מסכים לקבל פרסומים וסקירות לפי חוק התקשורת >>
סוחר בוול סטריט ? משלם יותר מסנט למניה ? בוא לגלות את המבצעים החמים שלנו

הרשמה לניוזלטר

חדש באתר

 

כל הזכויות שמורות © 2010 לחברת בסט-טריידר Best Trader  | כתובת לדואר: ת.ד 5864 הרצליה | 072-3340747 | מפת אתרתנאי שימוש | אזהרה |  תקנון דיוור | החלפת קישורים

Best Trader בגוגל +

הנני מאשר ומסכים כי הפרטים הנ"ל ישמשו את חברת Best Trader לצורך שליחת ו/או העברת מידע בדואר אלקטרוני על קורסים, אירועים ופעילויות שמתקיימות על ידי חברת Best Trader, וכי בכל עת אוכל לבטל את הסכמתי זו ע"י שליחת הודעה.